Esmeralda Tijhoff

Some thoughts on History, Politics, and the Art of Living

Rdeče Zore in Slovenië

9de Red DawnMorgen is het alweer 8 maart, Internationale Vrouwendag. Een mooie aanleiding om eens te schrijven over het beste Feminist-Queer festival waar ik ooit ben geweest: Rdeče Zore in Slovenië. Het festival begon in 2000 als autonome 8 maart viering en groeide uit tot een alom gerespecteerd culturele en politieke happening. Zéér de moeite waard!

In 2008 ging ik met twee vriendinnen mee naar Rdeče Zore (Red Daws), het jaarlijkse feministische festival in Lubljana, Slovenië. We reden er in mijn roestige Citroen Xsara heen. Van winterbanden had ik nog nooit gehoord, en deze trip was nog vóór de opkomst van de egale, brede EU-gefinancierde snelwegen. Van sneeuw hadden zij daar wél gehoord. De auto ploeterde zich door een 40 cm hoge dekbed terwijl we links werden ingehaald door geïrriteerde truckers. Het was een interessante rit.

AKC MetelkovaMestoAKC Metelkova mesto

Maar niet zo interessant als de locatie en het festival. Het festival werd en wordt gehouden in het Autonoom Cultureel Centrum Metelkova Mesto (AKC MetelkovaMesto), een fantastisch terrein met een concertzaal, bibliotheek, workshopruimtes, bar, en een hostel. Rondtrekkende Duitse ambachtslieden waren er helemaal losgegaan en hadden sprookjesachtige gebouwen neergezet. Deze gezellen reizen in traditionele uitrusting (zwarte hoed,  driedelige corduroy pak, en een knapzak) om her en der ervaring op te doen, de zogenoemde ‘Wanderjahre’. Ze zijn technisch zeer onderlegd en hun passie en kennis laat zich duidelijk zien.

Rdeče Zore

Het programma van Rdeče Zore was bijzonder veelzijdig en veel serieuzer en tegelijkertijd speelser dan ik gewend was van de Ladyfesten in Nederland en Duitsland. De tentoonstellingen bevroegen genderrollen en patronen, waarbij zoals altijd gretig gebruik werd gemaakt van symboliek. Er hingen mannelijke geslachtsdelen aan de waslijn, dildo’s werden voorgebonden tijdens performances, borsten werden af en om gedaan. Deze kunst wilde iets zeggen, en dankzij de context deed het dat ook. (Zie ook dit artikel over kunst, musea en kraakpanden.) Je kon de woede over onrechtvaardige maatschappelijke situaties zien. Nergens hadden de kunstenaar enige concessies hoeven doen, hun werk was rauw en ‘in your face’.

De workshops sloten aan bij de dagelijkse realiteit en boden praktische tools, zoals de workshop om computers te repareren, of om auto’s aan de praat te krijgen en weer een andere richtte zich op het voorkomen van een burn-out. Achteraf gezien had ik beter die laatste ook kunnen bijwonen,…

De performances waren werkelijk van geniale kwaliteit. Er was een zeer intieme balletdans in een klein kamertje, maar ook eenzame naakte statements op een groot podium. Er waren poëzievoordrachten, academische boekpresentaties, workshops, discussies, cabaret, een zelfbedachte actie in de stad en heel veel dans en muziek. Zelf was ik positief verrast dat de inwoners van Lubljana ook enthousiast aanschoof. Zij kwamen een stukje cultuur snuiven en gingen uit hun dak op de concerten. De kwaliteit van de programmering van dit festival ging werkelijk al mijn verwachtingen te boven.

Mannelijke genitalien aan een waslijn

Vagina Dentata (Italy / France): Between the Clotheslines. Een voorstelling van het verborgen verlangen tot castreren, waarbij het mannelijk attribuut fragiele en hilarische objecten worden aan de waslijn van de huisvrouw.

 

9. FESTIVAL RDECE ZORE / Red Dawns / Die Rote Zora

Zoekplaatje! De mensen van de 9de Rdece Zore (2008)

 

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply