Esmeralda Tijhoff

Some thoughts on History, Politics, and the Art of Living

Feminist Aid Kit: Drie manieren om af te vallen voor feministen

Wát! Afvallen is toch per definitie niet feministisch!?
Wat doe je nou! 
Simpel: afvallen moet je lekker zelf weten. En ook feministen wagen zich daar wel eens aan. Net zoals er feministen zijn die juist proberen aan te komen, zo heb je ook lui die wat kwijt willen. Lekker zelf weten toch. En daar gaat het om bij feministen: je lijf is van jou en alleen jij bepaalt wie daar aankomt, wat je aandoet, wat je op je gezicht smeert, en of je er wat aanhangt of over je haar draagt. En dus of je het wilt (proberen) aan (te) passen of niet.

Gewicht is niet hetzelfde als gedrag

Afvallen is niet iets waar je 100% controle over hebt, wetenschappelijk is aangetoond dat maar ongeveer 10% van je gewicht binnen jouw controle ligt. Niet iedereen kán (blijvend) afvallen. Echt, geloof me. Er zijn zat mensen wiens lichaam het vertikt om dunner te worden of te blijven zelfs al eet de eigenaar van dat lijf enkel crackers. Heb jij zo’n lijf? Straf het dan niet met diëten en trucs, maar accepteer jezelf zoals je bent. Dát is pas echt gezond.

Ok, dus proberen wat af te vallen is een keuze die je prima voor jezelf kunt maken als feminist. Maar hoe doe je dat nou op een verantwoorde manier? Hier zijn drie feministische manieren om weer in je oude garderobe te passen!

foto van een kind dat een grote cupcake probeert te vangen

 

  1. Consuminder. Verminder niet de hoeveelheid eten dat je consumeert door eten te laten staan, maar door minder grote porties te nemen. Schep minder eten op, wees zuinig met je broodbeleg. Smeer light boter op je brood en smeer mínder boter. Het verminderen van je consumptie helpt ook nog eens het milieu!
    • Maak het jezelf makkelijker door een kleiner bord te gebruiken, dan lijken je porties groter en krijg je sneller een gevuld gevoel.
    • Vind je het toch moeilijk? Drink voor de maaltijd een glas water zodat je een gevuld gevoel hebt.
    • Wil je er vaart achter zetten? Versnel dan tijdelijk je stofwisseling door wat peper door je avondeten te doen of door groene thee te drinken voor het eten.
  2. Wordt vegetariër of veganist. Dit is misschien wel de meest feministische actie om af te vallen. Lees maar hier. En ook hiermee help je niet alleen jezelf weer in je garderobe, maar red je ook nog eens een hoop dieren en zelfs de planeet!
  3. Ga op een vechtsport zoals Krav Maga of Wing Chun. Lekker fit worden, een beetje aan je zelfvertrouwen werken, en het is meteen handig voor als je die nazi of catcaller tegen komt! Deze sporten zijn geschikt voor mensen van alle posturen. Kleine en grote mensen kunnen er mee uit de voeten.
    Vaak zijn er mogelijkheden om deze sport met enkel vrouwen te beoefenen. Dat is handig voor als je trauma’s hebt met betrekking tot geweld of voor als je opziet tegen afkeurende of verlekkerende mannenblikken. Er zijn zelfs zelfverdedigingscursussen die speciaal zijn opgezet voor vrouwen met een verleden van (seksueel) geweld.

Ow en ditch die ‘vrienden’ van je die commentaar geven op je figuur of eetgewoontes. You don’t need that kind of negativity in your life. Zulk praat is voorbehouden aan je dokter. Elke gedumpte vriend levert je zo een winst van 70 kilo op!

Disclaimer: dit zijn tips en geen wetten. De auteur houdt zich het recht voor zoveel aan te komen als haar lijf wil en zoveel pindakaas op brood te smeren als ze zin heeft. De groeten.

 

Peanut butter on Toast vs Peanut Butter on Toast 🍞⠀ ⠀ Both are made from one slice of the same bread, both have a spread of the same peanut butter on top. However one side is roughly 150 calories more than to the other.⠀ ⠀ I bladdy love a bit of PB but it can be super easy to accidentally-on-purpose spread half a jar on a piece of toast lol (I’ve been there 🌝) Because nut butters are high fat, they tend to be high in calories. WHICH IS ABSOLUTELY FINE GUYS. It’s just something to bare in mind if weight-loss (or weight-gain) is your goal. Weighing out yo PB is a good method of managing this.⠀ ⠀ Left Slice:⠀ – 1 slice of Hovis Wholemeal Bread (88 kcal)⠀ – 15g Peanut Butter (94 kcal)⠀ ⠀ Right Slice:⠀ – 1 slice of Hovis Wholemeal Bread (88 kcal)⠀ – 40g Peanut Butter (250 kcal)⠀ ⠀ As you know from my recent posts, I’m about enjoying ALL ze food and there is nothing I cut out of my diet that I like the taste of – no matter my goal. Learning how to manage portion sizes has allowed me to achieve this! I hope this helps my fellow PB addicts out there. I got chu. 😏😏😏⠀ ⠀ #FFFoodForThought #theFFF

Een bericht gedeeld door theFFFeed (@thefffeed) op

Peanut butter on Toast vs Peanut Butter on Toast 🍞⠀

Both are made from one slice of the same bread, both have a spread of the same peanut butter on top. However one side is roughly 150 calories more than to the other.⠀

I bladdy love a bit of PB but it can be super easy to accidentally-on-purpose spread half a jar on a piece of toast lol (I’ve been there 🌝) Because nut butters are high fat, they tend to be high in calories. WHICH IS ABSOLUTELY FINE GUYS. It’s just something to bare in mind if weight-loss (or weight-gain) is your goal. Weighing out yo PB is a good method of managing this.⠀

Left Slice:⠀
– 1 slice of Hovis Wholemeal Bread (88 kcal)⠀
– 15g Peanut Butter (94 kcal)⠀

Right Slice:⠀
– 1 slice of Hovis Wholemeal Bread (88 kcal)⠀
– 40g Peanut Butter (250 kcal)⠀

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply